Ima li ovdje nekih ljubitelja starinskih auta?
Za vrijeme Jugoslavije proizvodili su se neki modeli
automobila kojih ćemo se prisjetiti zajedno kroz ovaj članak. Zato, rezervirajte svoju
vilu s bazenom u Hrvatskoj, vežite se i
krećemo na uzbudljiv vremeplov. Opće je poznata šala na račun neuništivog modela telefona Nokije 3310. Iznenadit ćete se kad saznate da su neki od starih automobila naših krajeva, bili jednako izdržljivi. Potječu iz doba prije pametnih telefona dok su još fiksni telefoni bili u redovnoj upotrebi. Možda se čini kao prije sto godina, ali zapravo je to bilo prije
nešto više od 60 godina.
FIĆO
U Jugoslaviji je postojao proizođač automobila
Zastava Automobili sa sjedištem u Kragujevcu (Srbija). Prvi model bila je
Zastava 600, inačica Fiata 600, proizvedena pod Fiatovom licencom. Taj je model bio predstavljen u Ženevi 1955. godine a bio je to
najmanji model automobila kojeg je Zastava ikad proizvela. Poznat je pod nadimkom "Fićo" a jedna od legendi kaže da je Fićo dobio ime po jednom
poštaru koji je bio nizak, ali vrlo odan i brz u isporuci pošiljki.
Vjerojatno su Vam iz filmova poznati automobili koji imaju
vrata da se otvaraju u suprotnom smjeru. Prvi Fićo modeli imali su upravo takva. Auto je bio na ručni mjenjač i nije imao klimu ni sigurnosne pojaseve straga, što je potpuno neprihvatljivo u današnjim prometnim pravilima. Pronašli smo i neke informacije da ste morali naručiti i čekati automobil
oko godinu dana. Možete li zamisliti da toliko dugo čekate nešto? Ljudi su Fiće koristili u različite svrhe, tipa za
vuču tereta ili čišćenje snijega, Sve u svemu, predstavljao je
simbol dobrog života. Svaki vozač morao je imati malo mehaničkih vještina i set alata pri ruci, u slučaju da malog Fićo treba
po putu “uštimati”. Bio je iznimno popularan auto među ukućanima u Jugoslaviji, ali i kao
službeni policijski auto, za hitnu pomoć te vozačku školu. Fićo ima i poznati memorijani spomenik u Osijeku, gdje crveni Fićo gazi ratni tenk. Postavljen je 2011. u spomen na građanski rat, kao
simbol hrabrosti, pobjede i ponosa. Posljednji Fićo proizveden je 1985. godine.
STOJADIN
Još jedan poznati auto tvrtke Zastava Automobili, model
Zastava 101 koji ima zanimljiv nadimak “Stojadin”. Jedni kažu da nadimak dolazi od broja 101 a drugi iz izvedenice"sto jada". Ipak,
ova pila jurila je hrvatskim cestama 1970-ih bez muke. Model automobila čak je osvojio nekoliko godina zaredom, jedno od 3 mjesta na poznatoj utrci
"Tour d’ Europe ". Utrka je duga 15 000 km i ide od Istanbula do Krakova. Tim Zastava automobila također su organizirali poznatu ekspediciju "KK" 1975. godine, od Kragujevca (Srbija) do Kilimandžara. 11 članova posade putovalo je 45 dana divljim afričkim cestama. Nakon tog putovanja proglasili su Stojadina
jugoslavenskim automobilom desetljeća.
YUGO
Krajem 1980. Zastava je razvila novi model automobila, svima poznati
Jugić. ”Yugo” je dobio ime po, mogli ste pretpostaviti,
vjetru "jugo", ali se zbog međunarodnih dokumenata, "J" zamijenilo s "Y". To je bio prvi automobil proizveden u Jugoslaviji koji se
izvozio u SAD! Marketinška kampanja bila je "Svima je ponekad potreban Yugo", a bila je usmjerena na studente, mlade, domaćice i obitelji s djecom. Model automobila također je bio
zvijezda filma "Umri muški 3" s Bruceom Willisom i Samuelom L. Jacksonom. Yugo je bio super poznat po svojoj pristupačnoj cijeni, ali izdržljivost nije bila dobra kao kod konkurencije. Kao što je Samuel L. Jackson u “Umri muški 3” rekao: “To je Yugo. Ekonomičan, ali ne i brz”. Zaljubljenici u Yugo aute zezaju se da bi vas policija zaustavila samo ako Vam otpadne točak, u suprotnom se u vožnji osjećate, kao da ste na krstarenju. Tvrtka Zastava automobili obustavila je proizvodnju zbog građanskog rata. Posljednji automobili iz tvornice proizvedeni su 2008. godine.
Danas se rijetko vide jugoslavenski automobili, ali sigurno nosi
lijepe uspomene i nostalgiju nekim ljudima. Primjerke automobila možete pronaći u
Tehničkom muzeju Nikole Tesle u Zagrebu i
Muzeju Ferdinanda Budickog u Skradinu...i naravno ako sretnete neke lokalce kojima je old-timer parkiran ispred kuće.
Tvrtka
BB Classic Cars iz Makedonije, koja
restaurira oldtimere, trenutno je u proizvodnji električnog automobila koji izgleda poput popularnog Fiće. Čini se da ljudi nisu mogli odoljeti povratku ove poznatne pile te će nova generacija Fićo auta biti na cestama prije nego što mislimo.
Ako želite
istražiti Hrvatsku vozeći se u oldtimer-u, bacite pogled na naš
članak i učinite svoj odmor još nezaboravnijim. Ako trebate pomoć u odabiru
najboljeg smještaja, stojmo Vam na raspolaganju :)
Sara Vargovic
21.1.2022